Welcome, Ziyaretçi

Gönderen Konu: Otomobilde Akü Nedir Bakımı Nasıl Yamılmalı  (Okunma sayısı 3355 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

namusait

  • Global Moderator
  • Yüzbaşı
  • ******
  • İleti: 636
  • Teşekkür: 43
Otomobilde Akü Nedir Bakımı Nasıl Yamılmalı
« : 22 Aralık 2011, 21:07:29 »
Kimyasal enerjisine çeviren ve elektrik enerjisine çeviren ve elektrik enerjisini kimyasal enerjiye çevirecek depo eden araçlara akümülatör denir.
Bir akümülatörden elektrik enerjisi alındığında, elektrolit ve elektrotlarda bazı kimyasal değişiklikler olur, ve bir müddet sonra Emk’i düşer.Bu akümülatörden ters yönde bir akım geçirildiğinde elektrolit ve elektrotlarda kimyasal değişiklikler olur ve akünün Emk’i yükselir.
Kurşunlu Akümülatörler:
(1) Yapılışları:  
Dolu bir akünün negatif plağının aktif maddesi süngerimsi (gözenekli) kurşun (Pb), pozitif plağın koyu kahve rengi kurşun (Pb O2), elektroliti de yoğunluğu 1,27 olan sulu sülfürik asittir.
Bir akümülatörden çekilen elektrik enerjisinin miktarı kimyasal değişmeye giren maddenin miktarına bağlıdır. Elektrolit ile temas halinde olan plaklardaki aktif madde miktarının mümkün olduğu nispette fazla olması arzu edilir. Bunun için bir aküde bir çok pozitif ve negatif plaklar bulunur. Pozitif plaklar bir köprü ile birbirine bağlanarak iki uç çıkarılmıştır. Pozitif uca akünün pozitif kutbu, negatif uca da akünün negatif kutbu denir.
Bir akünün negatif yapısı ve plakların yerleştirilişi akü kesitinde görülmektedir. Bir akümülatördeki negatif yapısı ve plakların yerleştirilişi akü kesitinde görülmektedir. Bir akümülatördeki negatif plakların sayısı pozitif plakların sayısından bir fazladır. Plakların yerleştirilişi seperatörleri ile birlikte gösterilmiştir. Plaklardaki aktif madde kurşun-antimon alaşımından yapılan ızgara şeklindeki kafeslere doldurulur.
(2) Bir Kurşunlu Akünün Deşarjındaki Kimyasal Olaylar:
Dolu aküyü anahtarlarını kapayarak deşarj etmeye başlayalım. Sulu sülfürik asit pozitif yüklü hidrojen (H2+) ve negatif yüklü sülfat (So4-) iyonlarından meydana gelir. Sülfat iyonu negatif yükünü kurşun levhaya vererek kurşunla birleşir ve kurşun sülfat (PbSo4) meydana gelir. Sülfat iyonu negatif yükünü kurşun levhaya vererek kurşunla birleşir ve kurşun sülfat levhasına gider, yükünü bu levhaya verdikten sonra kurşun peroksit levhanın oksijeni ile birleşerek su (H2O) meydana getirir. Kurşun peroksit levhası ile temasta bulunan sülfürik asidin hidrojen iyonu kurşun peroksidin oksijeni ile birleşerek kurşun sülfat (PbSo4) meydana getirir. Böylece her iki plakada kurşun sülfata dönüşür. Akü dış devreye akım vermeye her iki levha kurşun sülfata dönüşünceye kadar devam eder. Çünkü elektronik içindeki iki levha aynı cinsten olunca, levhalar arası potansiyel farkı sıfır olur.
Akünün deşarjı anında üç değişiklik olur:
1. Elektrolitteki asit yoğunluğu zayıflar. Bu Emk’i düşürür.
2. Plakların aktif maddeleri, kurşun peroksit ve kurşun, kurşun sülfata dönüşürler.
3. Akünün iç direnci büyür, Emk’i düşer. Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olun veya Giriş Yapın


Akünün Bakımı
Birkaç basit öneriye uyarsanız akünüz kış günlerinde de sağlıklı kalabilir. Bazı şeyler asla değişmez.Örneğin her yıl kış gelir, her kışla birlikte akü arızaları nedeni ile çalışmayan araç çalışması artar.

Peki ama bunun nedeni ne? Aslına bakılırsa bunun üç nedeni var.Termometre sıfır derecenin altına düşüğünde akünün performansı düşer.Örneğin eksi 20 derecede yarıya düşer.Buna karşı yapılacak tek şey aracı ısıtmalı bir parka bırakmak.

İkinci neden koltuk ısıtıcıları, dizel motorların ön kızdırıcıları, ısıtmalı arka camlar ve benzeri aküden beslenen donanımlardır.Aracı kısa mesafelerde kullanmak ise aküye ekstra yük getirir. Bundan kurtulmak için elektrikli yardımcı aygıtları mümkün olduğu kadar kapalı tutmak ve kısa mesafelerde kullanmaktan kaçınmak gerekir.Üçüncü neden olan yetersiz akü bakımlarıdır.Bu bakımları düzenli olarak yaptırmak çok kolay olmasına rağmen çoğu zaman ihmal edilmektedir.

Nemli kir, aküyü boşaltan elektirik kaçaklarına neden olur.Kiri temizleyin.

V kayışı kaydırma yapıyorsa alternatör tam kapasite çalışmaz ve aküyü yeterince şarj edemez.Kayışı düzenli olarak kontrol ettirin.

Akünün şasi bağlantısının yapıldığı yerde kesinlikle pas olmamalı.Çünkü pas elektirik akımına direnç yaratan bir maddedir.Pası temizleyin.

Akü başları ve bağlantı kıskaçlarını temiz tutun, kalın oksit katmanlarını temizleyin, hasar görmüş kutup başlarını kesin, kutup başlarını yağlayın.

Akü çubuklarının arı su ile tamamen kapalı olup olmadığına bakın.Bu işi yaparken akü içerisinde asitli su olduğunu unutmayın.Eksik ise arı su ile tamamlattırın.

Şarj durumunu bir serviste kontrol ettirin.Unutmayın şarj olmada sorun çıkartan akü hiç bir zaman yeterli enerjiyi biriktiremeyecektir. Sorunlu şarj olan akülerin yetkili servislerde müdahale edilmesi gerekir. arabalar.gen.tr

« Son Düzenleme: 22 Aralık 2011, 21:11:20 Gönderen: namusait »
Bilmemek Değil Öğrenmemek Ayıp

namusait

  • Global Moderator
  • Yüzbaşı
  • ******
  • İleti: 636
  • Teşekkür: 43
Ynt: Otomobilde Akü Nedir Bakımı Nasıl Yamılmalı
« Yanıtla #1 : 22 Aralık 2011, 21:09:56 »
AKÜ DOLDURUCU DEVRESİ

 
Günümüzde gerek telefonlarda, gerekse telsizlerde Ni-Cd, Ni-MeH ve Li-Io pillerin kullanımı çok revaçta olmasına ramen yüksek kapasiteli ve ucuz akım kaynağı olarak hala Kurşun-Asit aküler tercih edilmektedir. Masamda kullandığım güç kaynağım en fazla 10 A verebilmekte ve daha fazla akıma ihtiyacım olduğunda aküme başvurmaktayım. Ayrıca ilerki yıllarda evlerimiz için kısa süreli enerji (220 V) üretmek zorunda kalacağımızı da hesaplayarak bu devrenin faydalı olacağını düşünmekteyim.

Kurşun-Asit aküler tekniğine uygun olarak doldurulduğunda çok uzun seneler hizmette kalabilirler. 12 V Kurşun-Asit bir akünün ideal şarj akım - voltaj grafiği  Grafik 1 de gösterilmiştir. Birinci faz (A-B) sırasında akü voltajı 10 V cıvarına gelene kadar şarj akımı sınırlandırılmıştır. Bu sınırlama hem ortama asit buharının yayılmasına, hemde oluşan kimyasal reaksiyonun hızını düşürerek kurşun plakaların delinmesine engel olmaktadır. Akü voltajı 10 V'tu geçtikten sonra (C-D) voltaj değeri 14.4 V' ta ulaşana kadar akü toplam kapasitesinin 1/10 u kadar bir akımla şarj edilmelidir. Şarj süresi 5-6 saat kadar sürecektir. Voltaj değeri 14.4 V'ta ulaştığında akü tümüyle dolmuştur ve bundan sonra  iç direncinin küçük oluşu nedeniyle kendi kendine boşalmasını engellemek için çok küçük bir akım ile tamponda tutulması gerekmektedir (E-F). Tamponlama sırasında voltaj 16.5 V'tun üzerine çıkarılmamalıdır.

Şarj devresi şöyle çalışmaktadır. Eğer akü şarja bağlandığında komple boş ise T1 transistörü kesimdedir, IC1 in çıkışı low dur T2 ve T3 üzerinden geçecek akımı P1 direncinin değeri belirler .Bu değer  akünün toplam kapasitesinin 1/20 sinden daha büyük olmamalıdır. Akü voltajı 10- 14 V arasında iken D3 üzerinden T1 biaslanır ve iletime geçer.Bu sırada IC 1 in çıkışı hala low dur. Şarj akımını P1 ve P2 dirençlerinin değerleri beraberce belirler. P3 direncini voltajı (IC 1 in + girişinde) D1 zener diodunun 6.8 voltluk değerini aştığında IC1 in çıkış voltajı  1 M luk direnç üzerinden geri besleme alarak D1 in voltajına yakın bir voltajda salınma yapar. Bu sırada T1 tekrar kesime girer ve şarj akımını P1 in değeri belirler. Bu durum (A-B) fazının zıttıdır.

Devrenin Kalibrasyonu : Devreye 0-10 A sıkalalı bir ampermetre bağlayınız. Kalibrasyona başlamadan önce Akünü dolu olması gerekir (14.4 V). Aküyü devreye bağlayınız ve P3 direncini ayarlayarak IC 1 in çıkışının salınım yapmasını sağlayınız. Daha sonra P1 direncini ayarlayarak toplam akımın 1/20 si kadar bir akım geçmesini sağlayınız. Daha sonra aküyü  boşaltarak voltajı 11 V cıvarına indirin ve P2 direncini ayarlayarak toplam akımın 1/10 unun geçmesini sağlayın. Akü tam dolduğunda eğer voltaj 16.5 V tu geçerse P3 direncini tekrar ayarlayarak akım geçmemesini sağlayın.Daha sonra ampermetreyi devreden çıkarabilirsiniz.

Trafo 220 V / 16 V 150 W lıktır. Köprü diod ve TIP 2955 transistörünü büyükçe bir soğutucuya bağlamayı ihmal etmeyin, BD 140 için TR5 tipi bir soğutucu uygun olacaktır. Çıkışa seri bağlı 16 A'lik diod istendiğinde kullanılmayabilir.





Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olun veya Giriş Yapın
« Son Düzenleme: 22 Aralık 2011, 21:12:14 Gönderen: namusait »
Bilmemek Değil Öğrenmemek Ayıp

Uykusuz

  • Administrator
  • Yarbay
  • ******
  • İleti: 2599
  • Teşekkür: 207
  • while(heart_rate>0){work();}
Ynt: Otomobilde Akü Nedir Bakımı Nasıl Yamılmalı
« Yanıtla #2 : 23 Aralık 2011, 21:31:50 »
Payaşım için teşekkürler ustam.  ;)
Projelerimiz için tıklayın Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olun veya Giriş Yapın
Sipariş ve Bilgi için satis@lugatek.com ile irtibata geçiniz.
Lütfen teknik sorularınızı forumda sorunuz özel mesaj göndermeyiniz