AKTİF ÖĞRENME NEDİR?
------------------------------
Öğrendikleri şeyi okumalı, yazmalı, konuşmalı, tartışmalı, geçmiş yaşantılarıyla ilişkilendirmeli,
günlük yaşamında uygulamalı ve problem çözmelidir. Başka bir deyişle, öğrendiğini kendine mal
etmelidir. Öğrendikleri şey hakkında konuşmaları, yazmaları, önceki yaşantıları ile bağlantı
kurmaları ve öğrendiklerini günlük hayatlarına taşımaları gerekmektedir.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dünyanın her tarafında eğitim sistemleri, öğrencinin aktif katılımına ve kendi deneyimleri aracılığıyla
öğrenmesine çok önem vermektedir. Çağdaş eğitim akımlarının hepsi, öğrencinin okulda ve derste
daha aktif olması ve öğrenme sürecine doğrudan katılmasını öngörmektedir. Artık sadece öğretmen
tarafından etkilenmeyi bekleyen öğrenci değil, kendisi araştırıp bularak, devamlı soru sorarak,
tartışmalara katılıp kendisi faaliyet göstererek öğrenen öğrenci tercih edilmektedir.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktif öğretim, öğretme-öğrenme sürecinin çeşitli yönleriyle ilgili karar alma fırsatlarının verildiği,
öğrencinin öğrenme sırasında zihinsel yeteneklerini kullanmaya zorlandığı bir süreçtir. Aktif
öğretimde öğrenci aktiftir ve yüksek düşünme ve karar verme becerilerini kullanır. Öğrenciler,
süreç boyunca sürekli iş birliği ve koordinasyon hĞ¢lindedirler. Öğretmen, bu süreçte öğrenmeyi
kolaylaştıran ve öğrenci ile beraber öğrenen konumundadır. Aktif öğretimde amaç, öğreneni pasif
izleyici ve gözlemci konumundan çıkartıp öğrenme olayının içine çekmektir. Aktif öğretimde öğrencinin
fiziksel anlamda derse katılımı şarttır. Aktif öğretim, öğrencileri düşünmeye, öğrendiği bilgiler
üstünde yorum yapmaya teşvik eden bir yoldur. Böylece öğrenci, düşünce ve fikirlerini rahatlıkla
ifade edebileceği, uygulayacağı zeminler bulacak ve öğrenme, kalıcı olacaktır.
Aktif öğrenmeyle ilgili çok sayıda görüş bulunmaktadır. Bunların bir kısmı konunun farklı bir biçimde
algılanmasına neden olmaktadır.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bunlar aşağıdaki gibi özetlenebilir
• Aktif öğrenme, sadece aktif öğretim olarak ele alınmamalıdır. Gerçekte aktif öğrenme bir
öğretim modelidir.
• Her aktif katılım aktif öğrenmeye götürmeyebilir. Diğer bir deyişle aktif katılım, aktif öğrenme
için gerekli; fakat yeterli olmayan bir önkoşuldur.
• Aktif öğrenmede öğrencilerin, öğrendiklerini yansıtmaktan öte etkinlik üzerine odaklanabildiği
göz ardı edilmemelidir.
• Teknolojinin kullanımı, aktif öğrenme için gerekli; fakat yeterli olmayan bir eylemdir.
• Aktif öğrenme, bağımsız bir öğretim yöntemi ya da tekniği değildir. Gerçekte bir strateji
ve taktikler grubunu içeren bir modeldir.
• Aktif öğrenme geleneksel yönteme bir alternatif olarak görülebilir. Ama karşıtı değildir.
• Aktif öğrenme öğretmenin rolünü azaltmaz ancak değişime uğratır.
• Aktif öğrenme bir özgürlük ortamıdır ama bir başıbozukluk değildir.
• Özellikle anlatım sorumluğunu tamamen öğrenciye bırakmak aktif öğrenme değildir.
Fakat öğrenci öğretmenden çok akranlarından daha kolay bilgi edinir.
• Aktif öğrenme geleneksel yöntemlere göre daha fazla zaman alabilir. Fakat önemli
olan zamanın kullanımı değil etkin kullanımıdır.
• Aktif öğrenme bireysel öğrenme değildir.
• Aktif öğrenme her kademe, her düzey ve her ortamda uygulanabilir.
• Aktif yöntem aktif öğrenme değildir. Ancak aktif yöntem aktif öğrenmenin önemli bir kesimidir.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------